Nieuwsbrief voor de donateur 2022-01

Hospice Nocturne: Een plek waar we leven aan de laatste dagen toevoegen.

Beste donateur,

Het einde van 2022 komt langzaam in zicht. Een goed moment om u bij te praten over het wel en wee rond Hospice Nocturne. Mede dankzij uw donatie kunnen wij met alle vrijwilligers het hospice dag in dag uit draaiende houden. Dank u wel!

Hospice Nocturne, een vrijwilligersorganisatie voor palliatieve zorg en aandacht in de laatste levensfase, is  een onmisbare faciliteit voor de regio. Ons hospice geeft terminale zorg in een huiselijke sfeer, zowel in het hospice als bij mensen thuis. Het doel van deze zorg is om de kwaliteit van leven te optimaliseren in de laatste periode van iemands leven. Sinds 1997 is het hospice niet alleen in Culemborg, maar zeker ook na de fusie met Geldermalsen, een zeer belangrijke faciliteit voor de hele regio. Onze bekendheid groeit, evenals het aantal gasten en vrijwilligers.

Mia ter Haar met pensioen
In april heeft Mia ter Haar, coördinator van het eerste uur, afscheid genomen, zij mag nu genieten van haar pensioen. Mia stond mede aan de wieg van wat Hospice Nocturne nu is. Wat begon met vrijwilligers die werden ingezet om bij mensen thuis ondersteuning te bieden werd na enkele jaren met behulp van de Lions Club aangevuld met een één-kamer hospice. Sinds 2010 bestaat het hospice in de huidige vorm aan de Gershwinhof met drie gastenkamers en ruim vijftig vrijwilligers. Mia heeft zich met heel haar hart en ziel 25 jaar ingezet voor het hospice. De gesprekken met de gasten en familieleden, de werving en aansturing van vrijwilligers, de warme woorden en betrokken geest zullen worden gemist. Wij wensen haar veel plezier in deze nieuwe levensfase.

“It giet oan”. We gaan een nieuw hospice bouwen!
In 2018 zijn de coördinatoren en het bestuur van het hospice gaan nadenken over een nieuwe locatie voor het hospice. De huidige locatie aan Gershwinhof 10-12 in Culemborg werd langzaamaan te klein. Met drie  kamers, twee badkamers, één huiskamer en een klein kantoor komen  we vaak ruimte te kort. Dit was het begin van een enerverende zoektocht. Er zijn veel bestaande gebouwen bezocht en helaas was er geen toekomstbestendig gebouw bij dat aan de wensen voldeed. Uiteindelijk is er gekozen voor nieuwbouw. Nu, vier jaar verder, is de bouwgrond gekocht, liggen de bouwtekeningen klaar en is de aannemer gekozen. Het hospice wordt straks meer dan twee maal zo groot, met de mogelijkheid van vier gasten (vijf in geval van nood) en veel meer ruimte voor overleg, berging en werken. Licht en lucht! De combinatie met het project van Timpaan met de twintig ‘Smart woningen’ levert een mooie kans voor een community op het stukje land aan de Prijsseweg (ter hoogte van de Laan naar Parijsch). Zoals het er nu voor staat start de bouw in januari 2023 en wordt het gebouw casco opgeleverd in september. Voor mooie beelden en meer informatie verwijzen wij u graag naar www.samenvoornocturne.nl

Nieuwe website
Sinds het voorjaar heeft het hospice een nieuwe website. Hier leest u meer over wat het hospice kan bieden en vrijwilligers delen korte verhaaltjes over wat ze geraakt heeft in het hospice. Neem eens een kijkje: www.hospicenocturne.nl

Financiën
Eind 2021 en 2022 is er door het bestuur, coördinatoren en vrijwilligers veel gedaan om fondsen te werven voor de nieuwbouw. U heeft vast gelezen dat de gemeente Culemborg een mooie donatie van €250.000 beschikbaar heeft gesteld. Daarnaast zijn er veel stichtingen, ondernemers en particulieren die onze plannen een warm hart toedragen. We hebben toezeggingen gekregen van flinke bedragen of kunnen lenen tegen prettige condities.

Het hospice kan alleen bestaan doordat de subsidie van de gemeente wordt aangevuld met het bijzondere werk van veel vrijwilligers en donaties van donateurs. Alleen hiermee is het voor ons mogelijk om de aandacht en zorg te bieden in het hospice die door zoveel gasten en naasten zo wordt gewaardeerd.

Nominatie
In september werden wij geïnformeerd dat Hospice Nocturne was genomineerd door onze koepelorganisatie VPTZ Nederland voor de prijs van beste palliatieve vrijwilligersorganisatie 2022. Tijdens een congres in De Flint in Amersfoort  o.l.v. Matthijs van Nieuwkerk werd de winnaar bekend gemaakt. Ruim twintig van onze vrijwilligers waren live aanwezig of in café de Mart, waar Margriet Kuijer de vrijwilligers trakteerde op een heel feestelijke middag met de online beelden. Het hele programma is nog tot 13 november terug te zien op www.vptz.nl/livestream. Vanaf 2.28 is te horen hoe Hospice Nocturne en de vrijwilligers geroemd worden. We zijn in de ‘wedstrijd’ bij de drie laatsten geëindigd, een roemvolle plek!

Wat staat er voor 2023 op de planning?
In 2023 bestaat Hospice Nocturne 25 jaar. In onze volgende nieuwsbrief brengen we u op de hoogte van dit heuglijke moment dat we graag met u vieren. Daarnaast zal de opening van het nieuwe hospice ook zeker met veel tam tam gaan plaatsvinden. En ondertussen blijven wij met veel liefde en zorg aandacht geven aan onze gasten, immers dat is waar het bij ons om draait… leven toevoegen aan de laatste dagen van onze gasten.

Hoe nu verder?
We gaan spannende tijden tegemoet m.b.t. de hogere tarieven van bouwmaterialen, energie en boodschappen. Daarom hebben wij uw steun  als donateur heel hard nodig en zijn we meer dan ooit heel blij met u.

Beste donateur, wij hopen u weer volledig geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust! Wij willen u hartelijk bedanken voor uw jaarlijkse bijdrage en hopen ook dit jaar weer op uw gulheid te mogen rekenen.

Met hartelijke groet namens de vrijwilligers, coördinatoren en bestuur van Hospice Nocturne,

Frits Ton
voorzitter